Rapportsläpp:
Trendrapporten 2023

BeReal, läsa böcker, Barbiecore och gymkillar med krossade hjärtan är några av trenderna 2023 enligt unga svenskar

Idag släpper Ungdomsbarometern sin Trendrapport för 2023. Rapporten bygger på en analys av 15 000 unga i åldern 15-24 år som fått besvara frågan vad de tror blir nästa års trender. De öppna svaren från ungdomarna som motsvarar 463 sidor text analyserats och sammanställts i sex övergripande teman och en rad nichetrender som till exempel ”Granola Girls”, BeReal, studiemotivation och BookTok, nya kroppsideal och ”gorpcore”.

– Det är många spännande trender vi ser i rapporten. Flera av dem är också motpoler till varandra där exempelvis populariteten hos BeReal visar på att man vill ha autencitet och äkthet. Å andra sidan finns That Girl trenden som handlar mycket mer om yta och att visa upp ett ofta ouppnåeligt ideal. En annan intressant sak vi ser i flera trender är en nostalgi och längtan tillbaka till 90- och 00-talet, säger Jessica Åkerström, Analyschef på Ungdomsbarometern.

Några av trenderna 2023 enligt unga i Sverige:

BeReal
Under året som gått laddade runt var tredje 15- 24åring ner BeReal – en bilddelnings app som ger användaren inblick i sina vänners oretuscherade vardagsliv. I appen kan användaren endast se bilder som lagts ut samma dag, av personer de är vän med i appen. Flödet är därmed begränsat, tvärtemot TikToks och Instagrams infinite scrolling.

Friluftsliv premium?
Även friluftsliv och naturupplevelser lockar unga i allt större utsträckning. Vi hör till exempel att distansstudier kan möjliggöra längre resor och en mer aktiv vardag, även om vissa verkar föredra bekvämare alternativ som glamping över tält. Personer som delar innehåll kring friluftsliv, van-life eller livet som digital nomad syns även allt mer för stora följarskaror i sociala medier som TikTok,  Instagram och YouTube.

Granola girl
Uttrycket Granola girl, som under året dykt upp på TikTok, kretsar främst kring friluftsliv och att leva nära naturen. Det beskriver en person som är miljömedveten, aktiv, nyfiken, ofta är ute i naturen, äter mest vegetariskt och, så klart, gör sin egen granola. Identiteten hämtar inspiration från både bohem och hippierörelsen.

Studiemotivation
I Ungdomsbarometerns studier syns återkommande att unga lägger allt mer tid och energi på sina studier. Det ökade intresset för att plugga reflekteras även i form av studie-fokuserade teman på sociala medier.
Vi ser bland annat hur taggen #Studymotivation trendar på TikTok, och i form av en ny typ av livestream på YouTube med rubriken ”Studywithme” där unga kan sitta med, digitalt, och plugga vid sidan av andra. På Spotify växer kategorin ”Study music” där unga lägger upp låtar som hjälper dem att koncentrera sig.

That Girl
En hälsotrend som handlar om att tidigt leva det perfekta uppstyrda vuxna livet är ”That girl”. Ett livsstilsideal kopplat till att vakna tidigt, träna mycket, äta hälsosamt och prestera på arbetsplatsen eller i skolan. That girl strävar efter att ha tydliga rutiner och kontroll över sitt liv, där målinriktning i vardagliga sysslor som att handla mat och hudvård romantiseras.
En del unga (i synnerhet tjejer) ser på That girl som en målbild för hur de vill leva sitt liv. Samtidigt är det ett nästintill ouppnåeligt ideal med snäva parametrar som ofta består i att vara en snygg, smal och vit kvinna med hög inkomst.

Heartbroken gym bros
I regel uppger tjejer större allmän oro och press kopplat till sitt utseende, men det finns även tendenser åt samma håll bland killar handlar om träning på exempelvis TikTok och YouTube. Där framkommer en hård hälsodiskurs där unga killar explicit kopplar sitt värde till sina kroppar. I dessa sammanhang ses mental ohälsa ofta som något som kan hanteras via fysisk träning.
Men mental ohälsa framställs även som en stark motivationskraft till att bli mer vältränad. Ett återkommande narrativ är att använda sig av sin sorg från uppbrutna relationer till att bygga muskler och få en mer vältränad kropp. Ofta uppmuntras killarna att sluta bry sig om tjejer över huvud taget och istället fokusera på sig själv.

Klicka på knappen nedan för att ladda ner rapporten.

Ladda ner “Trendrapporten 2023”

Ungdomsbarometern:
Ungdomsbarometern (UB) har sedan 1991 arbetat med att kartlägga attityder och beteendemönster bland svenska ungdomar. Varje år genomför Ungdomsbarometern Sveriges bredaste ungdomsstudie där vi låter tusentals unga i åldern 15-24 år från hela landet berätta om alltifrån intressen och medievanor till tankar om framtiden.

Vad UB kan hjälpa dig med:
• Kvantitativa studier
• Kvalitativa studier
• Rådgivning & Konsultation
• Föreläsningar & Workshop

För frågor och press:
Sofie Jonsson, presskontakt
tel. 073-55 95 971
sofie@ungdomsbarometern.se

För kommentar:
Jessica Åkerström
tel. 072 070 70 38
jessica@ungdomsbarometern.se

Är du intresserad av att ta del av våra studier?
Kontakta oss!